Katedra filozofie a politológie UKF
Politológia – I. stupeň
BAKALÁRSKY ŠTUDIJNÝ PROGRAM USKUTOČŇOVANÝ V DENNEJ/EXTERNEJ FORME
Jednoodborové štúdium
a/ stupeň vysokoškolského štúdia: prvý (bakalársky)
b/ forma štúdia: denná/externá
c/ štandardná dĺžka štúdia: 3 roky / 6 semestrov
d/ akademický titul: Bc. („bakalár“)
Charakteristika študijného programu
Študijný program je formulovaný interdisciplinárne, v súlade s odborom politické vedy zahŕňa systematické teoretické poznatky o moci, politike, politickom systéme, politických inštitúciách, politickom správaní, politických teóriách, dejinách politického myslenia, politických ideológiách, komparatívnej politológii, medzinárodných vzťahoch, vnútornej a medzinárodnej bezpečnosti, geopolitike, európskej integrácii, verejnej politike a verejnej správe a zároveň obsahuje aj znalosti výskumných metód a techník. Takisto zahŕňa poznatky o implementácii politiky na vnútroštátnej a medzinárodnej úrovni v meniacich sa politických, ekonomických, bezpečnostných, mediálnych a kultúrnych podmienkach medzinárodných vzťahov. Zahŕňa aj poznatky o fungovaní politiky na jednotlivých (lokálnej, regionálnej, národnej a medzinárodnej) úrovniach, ako aj o vývoji a interakciách štátnych a neštátnych aktérov, ktorých účinky prekračujú hranice štátov a ovplyvňujú politické, bezpečnostné, ekonomické, kultúrne a iné vzťahy v jednotlivých častiach sveta. Štruktúra jednotlivých predmetov je vyvážená tak, aby sa predmety v jednotlivých semestroch logicky doplňovali. Koncipovaný je s predpokladom, že absolventi budú pripravení pre výkon verejných funkcií, výkon funkcií odborných a vedeckých pracovníkov a analytikov, najmä v oblasti verejnej správy a politologických inštitúcií.
Absolvent disponuje pokročilými znalosťami z odboru a jeho špecifických súčastí na úrovni hodnotenia; pozná aktuálne teoretické a metodologické prístupy, ako aj vývojové trendy a na tomto základe dokáže analyzovať a vyhodnotiť procesy a problémy na domácej a medzinárodnej politickej scéne a uskutočňovať komparatívnu analýzu týchto procesov. Vie sa orientovať v spôsoboch politickej komunikácie a marketingu a ich priemetom do praxe, ovláda teoretické základy jazyka politiky. Uvedomuje si a využíva interdisciplinárny charakter odboru. Absolvent disponuje adekvátnymi jazykovými kompetenciami a je pripravený na odborné pôsobenie v rozličných oblastiach politického a spoločenského života.
Uplatnenie absolventov
Absolvent sa môže uplatniť na vysokých školách, ako samostatný teoretický pracovník, ako učiteľ (ak získa „pedagogické minimum“), v orgánoch štátnej správy, v orgánoch samosprávy, v politických stranách, v medzinárodných inštitúciách, v treťom sektore, v kultúrno-spoločenských inštitúciách, vo vzdelávacích inštitúciách, v redakciách, v odborných ústavoch a vedeckých pracoviskách.
Politológia – II. stupeň
MAGISTERSKÝ ŠTUDIJNÝ PROGRAM USKUTOČŇOVANÝ V DENNEJ/EXTERNEJ FORME
Jednoodborové štúdium
a/ stupeň vysokoškolského štúdia: druhý (magisterský)
b/ forma štúdia: denná/externá
c/ štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
d/ akademický titul: Mgr. („magister“)
Charakteristika študijného programu
Študijný odbor politické vedy zahŕňa systematické teoretické poznatky o moci, politike, politickom systéme, politických inštitúciách, politickom správaní, politických teóriách, dejinách politického myslenia, politických ideológiách, komparatívnej politológii, medzinárodných vzťahoch, vnútornej a medzinárodnej bezpečnosti, geopolitike, európskej integrácii, verejnej politike a verejnej správe a zároveň obsahuje aj znalosti výskumných metód a techník. Takisto zahŕňa poznatky o implementácii politiky na vnútroštátnej a medzinárodnej úrovni v meniacich sa politických, ekonomických, bezpečnostných, mediálnych a kultúrnych podmienkach medzinárodných vzťahov. Zahŕňa aj poznatky o fungovaní politiky na jednotlivých (lokálnej, regionálnej, národnej a medzinárodnej) úrovniach, ako aj o vývoji a interakciách štátnych a neštátnych aktérov, ktorých účinky prekračujú hranice štátov a ovplyvňujú politické, bezpečnostné, ekonomické, kultúrne a iné vzťahy v jednotlivých častiach sveta. Študijný program politológia je zameraný interdisciplinárne, kde sú, okrem základnej oblasti politológie a práva, zastúpené humanitné disciplíny a jazyková príprava. Celé štúdium je koncipované tak, aby osvojené všeobecné a základné odborné znalosti boli rozvíjané v aplikovanej forme v špeciálnej profesijnej zručnosti. Skladba predmetov prvého ročníka je koncipovaná tak, aby sa vyrovnali prípadné rozdiely v znalostiach študentov z rôznych typov škôl.
Uplatnenie absolventov
Absolvent študijného programu dokáže na primeranej úrovni aplikovať získané vedomosti a ovláda základné pojmy, kategórie, politické teórie a metodologické prístupy k analýze politiky na úrovni syntézy; vie vymedziť predmet a základné metódy odboru, jeho miesto a vzťahy v systéme spoločenských vied; ovláda základné poznatky z dejín politického myslenia, politického systému, demokracie, teórie politických strán, politických hnutí, záujmových skupín a občianskych združení, politických procesov, volebných a straníckych systémov, integračných procesov a zoskupení, ľudských a občianskych práv, menšín v politike, verejnej správy, verejnej politiky, politickej geografie, moderných slovenských, európskych a svetových dejín, medzinárodných vzťahov a diplomacie, medzinárodného práva, bezpečnostných štúdií a národných, medzinárodných a geopolitických výziev. Vďaka odbornej praxi získava potrebné zručnosti v rôznych verejnoprávnych a samosprávnych inštitúciách. Uplatnenie nájde predovšetkým v orgánoch štátnej správy (obvodné úrady, ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy, útvary NR SR), verejnej správy a samosprávy. Tiež môže pôsobiť v politických stranách a mimovládnych organizáciách, ako redaktor v masmédiách a v oblasti základného a aplikovaného výskumu.
ŠTUDIJNÝ PROGRAM
Absolventi
Katedra filozofie a politológie UKF
Politológia – Filozofia
BAKALÁRSKY ŠTUDIJNÝ PROGRAM USKUTOČŇOVANÝ V DENNEJ FORME
Medziodborové štúdium
a/ stupeň vysokoškolského štúdia: prvý (bakalársky)
b/ forma štúdia: denná
c/ štandardná dĺžka štúdia: 3 roky / 6 semestrov
d/ akademický titul: Bc. („bakalár“)
Charakteristika študijného programu
Medziodborový bakalársky študijný program politológia – filozofia je prienikom dvoch študijných odborov. Absolventi získajú základné všeobecné faktografické a teoreticko-metodologické znalosti, ktoré sú východiskom pre prax a výskum. Ide o interdisciplinárne formulovaný program, kde, okrem základnej oblasti politológie, práva a filozofie, sú zastúpené humanitné disciplíny a jazyková príprava. Celé štúdium je koncipované tak, aby osvojené všeobecné a základné odborné znalosti boli rozvíjané v aplikovanej forme v špeciálnej profesijnej zručnosti. Skladba predmetov prvého ročníka je koncipovaná tak, aby sa vyrovnali prípadné rozdiely v znalostiach študentov z rôznych typov škôl.
Dôraz sa kladie aj na osvojenie si terminológie odboru.
Absolvent študijného programu dokáže na primeranej úrovni aplikovať získané vedomosti a ovláda základné pojmy, kategórie, politické teórie a metodologické prístupy k analýze politiky na úrovni syntézy; vie vymedziť predmet a základné metódy odboru, jeho miesto a vzťahy v systéme spoločenských vied; ovláda základné poznatky z dejín politického myslenia, politického systému, demokracie, teórie politických strán, politických hnutí, záujmových skupín a občianskych združení, politických procesov, volebných a straníckych systémov, integračných procesov a zoskupení, ľudských a občianskych práv, menšín v politike, verejnej správy, verejnej politiky, politickej geografie, moderných slovenských, európskych a svetových dejín, medzinárodných vzťahov a diplomacie, medzinárodného práva, bezpečnostných štúdií a národných, medzinárodných a geopolitických výziev. Vníma konkrétne celospoločenské problémy, pristupuje k nim z odborného hľadiska a, v rámci svojich možností a pracovného poslania, sa aktívne podieľa na ich riešení (napr. v rôznych organizáciách, environmentálnych a humanitárnych projektoch, odborných diskusiách, prednáškach na stredných školách, odbornými príspevkami v periodikách, angažovaním sa v kultúrno-spoločenských podujatiach, atď.) a organizuje svoje vlastné ďalšie vzdelávanie vzhľadom na konkrétne potreby vykonávaného povolania. Vďaka odbornej praxi získava potrebné zručnosti v rôznych verejnoprávnych a samosprávnych inštitúciách.
Uplatnenie absolventov
Uplatnenie nájde predovšetkým v orgánoch štátnej správy (obvodné úrady, ministerstvá a ostatné ústredné orgány štátnej správy, útvary NR SR), verejnej správy a samosprávy. Tiež môže pôsobiť v politických stranách a mimovládnych organizáciách, ako redaktor v masmédiách a v oblasti základného a aplikovaného výskumu.
Po úspešnom ukončení bakalárskeho štúdia môže študent pokračovať v magisterskom stupni v študijnom programe Politológia.
ŠTUDIJNÝ PROGRAM
Absolventi
Katedra filozofie a politológie UKF
Výchova k občianstvu – I. stupeň
BAKALÁRSKY ŠTUDIJNÝ PROGRAM USKUTOČŇOVANÝ V DENNEJ/EXTERNEJ FORME, učiteľské štúdium v kombinácii
a/ stupeň vysokoškolského štúdia: prvý (bakalársky)
b/ forma štúdia: denná/externá
c/ štandardná dĺžka štúdia: 3 roky / 6 semestrov
d/ akademický titul: Bc. („bakalár“)
Študijný plán študijného programu výchova k občianstvu je vystavaný na požiadavkách a potrebách predmetu občianska náuka, absolvent je prioritne pripravovaný pokračovať vo vzdelávaní v danom odbore na magisterskom stupni vysokoškolského vzdelávania. Získané odborné vedomosti, profesijné schopnosti a zručnosti poskytujú potenciál získať úplnú učiteľskú spôsobilosť. Absolventi/absolventky majú vďaka štúdiu spoločného učiteľského základu vedomosti o kultúrnych a sociálnych súvislostiach výchovy, poznajú základné pedagogické a psychologické podmienky výchovy a vzdelávania. Obsah štúdia je orientovaný tak, aby absolvent/ka získal/a vedomosti a zručnosti v oblasti pedagogicko-psychologického a sociálneho aspektu edukácie v odborno-vednom a metodickom rozmere študovanej kombinácie predmetov a schopnosti reflexie teoretickej bázy do edukačnej reality.
PROFIL ABSOLVENTA VÝCHOVY K OBČIANSTVU
(UČITEĽSTVA OBČIANSKEJ NÁUKY)
Vedomosti, spôsobilosti a kompetencie:
• absolvent výchovy k občianstvu / učiteľstva občianskej náuky (1. stupeň, Bc.) má návyk permanentného vzdelávania sa
• je schopný orientovať sa vo vedeckých textoch tak z oblasti pedagogiky ako aj z relevantných disciplín predmetovej špecializácie
• je zorientovaný v odbore svojej predmetovej špecializácie, v jeho výstavbe a má schopnosť prenikať do širších súvislostí výchovy a vzdelávania
• vie efektívne komunikovať na úrovni pracovného tímu, ako aj na úrovni žiackych skupín
• je schopný orientovať sa v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania
• má osvojenú informačnú gramotnosť, t.j. ovláda možnosti a konkrétne spôsoby využitia modernej didaktickej technológie
• je pripravený tak, aby mohol úspešne pokračovať v štúdiu tohto odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania, t.j. v rámci magisterského štúdia (Mgr.)
Uplatnenie absolventa:
• pomocného učiteľa, resp. asistenta učiteľa
• pedagogického pracovníka pre mimoškolské záujmové činnosti detí
• pracovníka štátnej správy pre príslušnú oblasť
• školského administratívno-metodického pracovníka (podľa predmetovej špecializácie, napr.
• spravovanie školských knižníc, počítačových sietí, školského technologického a laboratórneho fondu a pod.)
Výchova k občianstvu – II. stupeň
MAGISTERSKÝ ŠTUDIJNÝ PROGRAM USKUTOČŇOVANÝ V DENNEJ/EXTERNEJ FORME, učiteľské štúdium v kombinácii
a/ stupeň vysokoškolského štúdia: druhý (magisterský)
b/ forma štúdia: denná/externá
c/ štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
d/ akademický titul: Mgr. („magister“)
Obsahové vymedzenie je zamerané na naplnenie požiadaviek prípravy učiteľov v predmetovej špecializácii, zabezpečujúcej učebný predmet občianska náuka pre nižšie a vyššie sekundárne vzdelávanie. Určujúcim hľadiskom profilu absolventa je zvládnutie odborných vedomostí z ťažiskových filozofických disciplín a príbuzných vied o spoločnosti; ovládanie obsahu disciplín svojej špecializácie, princípov jeho štruktúry na vysokej teoretickej úrovni. Absolvent je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. V rámci diskurzu vie analyzovať aktuálne filozofické, sociologické, politologické, estetické a ďalšie problémy súčasnosti, je plne zorientovaný v relevantných problémoch.
Prvý rok štúdia predstavuje rozširovanie vedomostí predovšetkým v nadväznosti na aktuálne požiadavky/témy/problémy v oblasti sociológie a politológie. Zameriava sa na štúdium teórie štátu a práva a na problematiku občianstva vo vzťahu k ľudskej dôstojnosti. Študent je vedený k syntetizujúcemu charakteru vzdelávania, k autonómnemu odhaľovaniu kontextuality vzťahov filozofie a vedy a umenia a kultúry. Študent sa tiež učí rozvíjať praktické didakticko-metodické zručnosti, dokáže aplikovať prierezové tematiky, aktívne uplatniť vzťahy medzi učebnými predmetmi, ale aj špecifické vzťahy medzi jednotlivými vednými oblasťami v kontexte občianskej náuky. V druhom roku je štúdium zavŕšené prehlbovaním vedomostí z oblasti filozofie a odborovej didaktiky, s preferenciou na jej aktuálne problémy, reflektujúc tak relatívne rýchle sa meniace požiadavky v učebnom predmete občianska náuka tak z obsahového ako aj realizačného hľadiska.
PROFIL ABSOLVENTA VÝCHOVY K OBČIANSTVU
(UČITEĽSTVA OBČIANSKEJ NÁUKY)
Vedomosti, spôsobilosti a kompetencie:
• absolvent výchovy k občianstvu / učiteľstva občianskej náuky (2. stupeň, Mgr.) získa úplné druhostupňové vysokoškolské vzdelanie
• určujúcim hľadiskom profilu absolventa je na vysokej teoretickej úrovni zvládnutie vedomostí
• z ťažiskových filozofických disciplín a príbuzných vied o spoločnosti
• ovláda základný obsah disciplín svojej špecializácie, princípy jeho štruktúry
• je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami
• v rámci diskurzu vie analyzovať aktuálne filozofické, etické, estetické, axiologické problémy súčasnosti
• vie adaptovať vzdelávacie programy v príslušných disciplínach na konkrétne podmienky žiakov,
• školskej triedy a typ školy
• okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovania, realizácie a reflexie výučby v triede)
• je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu
• má primerané poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike svojich odborov
• vie analyzovať a posudzovať alternatívne programy sekundárneho vzdelávania
• vie efektívne komunikovať pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity
Uplatnenie absolventa:
• učiteľ občianskej náuky na základných a stredných školách
• v mimoškolských zariadeniach (vzdelávacie akadémie, kultúrno-spoločenské inštitúcie, verejná správa)
• metodik pre výučbu konkrétnych predmetov a predmetových skupín
• špecializovaný pracovník štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách
ŠTUDIJNÝ PROGRAM
Absolventi
Katedra filozofie a politológie UKF
Filozofia – I. stupeň
BAKALÁRSKY ŠTUDIJNÝ PROGRAM USKUTOČŇOVANÝ V DENNEJ FORME
Jednoodborové štúdium
a/ stupeň vysokoškolského štúdia: prvý (bakalársky)
b/ forma štúdia: denná
c/ štandardná dĺžka štúdia: 3 roky / 6 semestrov
d/ akademický titul: Bc. („bakalár“)
Bakalársky študijný program filozofia vychádza z opisu študijného odboru Filozofia pre prvý stupeň vysokoškolského štúdia. Absolventi získajú všeobecné faktografické a teoreticko-metodologické znalosti, ktoré sú východiskom pre prax a výskum. Jadro znalostí sa v študijnom programe realizuje prostredníctvom predmetov Antická filozofia, Stredoveká a renesančná filozofia, Novoveká filozofia, Filozofia 19. storočia, Filozofia 20. storočia. Do jadra programu sú zahrnuté aj predmety Metafyzika, Etika, Politická a sociálna filozofia, Filozofia mysle, Ekofilozofia, Filozofia náboženstva, Filozofická antropológia, Epistemológia, Logika, Teória a metodológia vedy. Ich cieľom je, aby študent dosiahol potrebné teoretické vedomosti o základnom členení filozofie, zvládol základný pojmový aparát, zoznámil sa s hlavnými filozofickými systémami, školami, ale aj problémami, spoznal jednotlivé oblasti filozofie a základné metodologické postupy. Tento cieľ je ešte zvlášť podporený predmetom Filozofická propedeutika. Predmety, ktoré sú zamerané na prehlbovanie zručnosti analýzy vedeckého textu, si študent vyberá z ponuky Úvod do starogréckeho jazyka, Dejiny byzantskej filozofie, Dejiny francúzskej filozofie, Filozofia médií a textové semináre. Konkrétna vyučovacia náplň zároveň odráža špecifiká Katedry filozofie vo vedeckovýskumnej a publikačnej oblasti pedagógov. Bakalárske štúdium študent ukončuje úspešným obhájením bakalárskej záverečnej práce.
PROFIL ABSOLVENTA FILOZOFIE
Vedomosti, spôsobilosti a kompetencie:
• absolvent odboru FILOZOFIA (1.stupeň, Bc.) má znalosti zodpovedajúce základnej problematike
• pokrývajúcej jednotlivé oblasti filozofického myslenia
• je schopný samostatne formulovať a analyzovať problémy, kriticky zhodnotiť ich možné riešenia
• rozsah a hĺbka jeho znalostí ho oprávňuje pokračovať v štúdiu daného, respektíve príbuzných odborov na druhom, t.j. magisterskom stupni štúdia (Mgr.) alebo vykonávať povolania
• zodpovedajúce činnosti tímového, prípadne samostatného tvorivého pracovníka
Uplatnenie absolventa:
• vládne a mimovládne humanitne orientované inštitúcie a organizácie
• organizácie a inštitúcie tretieho sektora
• inštitúcie zaoberajúce sa empirickou identifikáciou stavu spoločnosti (napr. výskumom verejnej mienky)
• kultúrno-spoločenské inštitúcie, nadácie, občianske združenia
• redakcie odborných a spoločenských časopisov
• vydavateľstvá odbornej (spoločenskovednej) literatúry
• politické inštitúcie
• štátna a verejná správa (oblasť „ľudských zdrojov“)
• masmédiá
Filozofia – II. stupeň
MAGISTERSKÝ ŠTUDIJNÝ PROGRAM USKUTOČŇOVANÝ V DENNEJ FORME
Jednoodborové štúdium
a/ stupeň vysokoškolského štúdia: druhý (magisterský)
b/ forma štúdia: denná
c/ štandardná dĺžka štúdia: 2 roky
d/ akademický titul: Mgr. („magister“)
Magisterský študijný program Filozofia vychádza z opisu študijného odboru Filozofia pre druhý stupeň vysokoškolského štúdia. Absolventi získajú základné všeobecné faktografické a teoreticko-metodologické znalosti, ktoré sú východiskom pre prax a výskum. Jadro znalostí sa v študijnom programe realizuje prostredníctvom predmetov Fenomenológia, Analytická filozofia, Teórie environmentalizmu, Kognitívne vedy, Súčasný filozofický realizmus, Personalistická filozofia, Kresťanská filozofia 20. storočia. Ich cieľom je, aby študent dosiahol prehĺbenie základných teoretických vedomostí z dejín filozofického myslenia, zvládol základný pojmový aparát, zoznámil sa s aktuálnymi filozofickými systémami, školami, chápal ich interdisciplinárny kontext, precíznejšie spoznal jednotlivé oblasti filozofie a základné metodologické postupy. Predmety, ktoré nie sú zaradené do jadra programu, sú určené na rozvoj poznania študenta podľa jeho výberu a patria k nim Aktuálne problémy filozofie náboženstva, Filozofia jazyka, Ruská filozofia prvej polovice 20. storočia, Človek a kultúra v teórii S. Freuda a Textové semináre zamerané na prehlbovanie zručnosti analýzy a interpretácie vedeckého textu. Dôležitou zložkou rozvoja schopností a zručností študentov sú textové semináre, textová analýza významných filozofických textov, ako aj rozvoj schopnosti formulovať filozofické problémy, komunikovať a vysvetľovať ich aj širšiemu okruhu poslucháčov. Významným prvkom danej etapy štúdia je voľba témy diplomovej práce a jej postupné rozpracovávanie. Okrem vypracovávania diplomovej práce, študent v danej etape štúdia sa orientuje predovšetkým na prehĺbenie svojich vedomostí, na ich pevnejšie chápanie a na odkrývanie a uvedomovanie si súvislostí medzi rôznymi filozofickými disciplínami ako aj rôznymi filozofickými problémami. Prehlbuje svoje schopnosti v ústnej a písomnej formulácii a komunikácii rôznych problémov filozofie, rozvíja sa jeho schopnosť v analýze a interpretácii filozofických textov. Prostredníctvom doplňujúcich vedomostí prehlbuje svoje poznanie o mieste a funkcii filozofie v spoločnosti.
PROFIL ABSOLVENTA FILOZOFIE
Vedomosti, spôsobilosti a kompetencie:
• získa úplné druhostupňové vysokoškolské vzdelanie
• má hlbšie znalosti zodpovedajúce problematike jednotlivých oblastí filozofického myslenia, ako aj špecializované znalosti niektorej zo špecifických oblastí filozofie
• určujúcim hľadiskom profilu absolventa je na vysokej teoretickej úrovni zvládnutie vedomostí z dejín filozofie a systematickej filozofie
• vie samostatne odborne a vedecky pracovať v oblasti filozofie, identifikovať a kriticky reflektovať aktuálne spoločensko-praktické problémy a hľadať možnosti ich riešenia
• rozsah a hĺbka jeho znalostí a praktických zručností ho oprávňuje pokračovať v štúdiu odboru (3. stupeň, PhD.: 2.1.2 Systematická filozofia alebo 2.1.3 Dejiny filozofie), prípadne v štúdiu 3. stupňa (PhD.) odboru 2.1.4. Logika a metodológia vedy alebo vykonávať povolania zodpovedajúce činnosti tímového, prípadne samostatného tvorivého, koncepčného pracovníka
Uplatnenie absolventa:
• spoločenskovedne orientované výskumné organizácie a inštitúcie
• vzdelávacie inštitúcie nevysokoškolského typu
• vzdelávacie inštitúcie vysokoškolského typu – vysokoškolský učiteľ (lektor, asistent)
• vládne a mimovládne humanitne orientované inštitúcie a organizácie
• organizácie a inštitúcie tretieho sektora
• inštitúcie zaoberajúce sa empirickou identifikáciou stavu spoločnosti (napr. výskumom verejnej mienky)
• kultúrno-spoločenské inštitúcie, nadácie, občianske združenia
• redakcie odborných a spoločenských časopisov
• vydavateľstvá odbornej (spoločenskovednej) literatúry
• politické inštitúcie
• štátna správa (oblasť „ľudských zdrojov“)
• masmédiá
https://kfp.ff.ukf.sk/studijny-program-detail/
https://kfp.ff.ukf.sk/absolventi/