MAGISTERSKÝ ŠTUDIJNÝ PROGRAM USKUTOČŇOVANÝ V DENNEJ/EXTERNEJ FORME, učiteľské štúdium v kombinácii
Obsahové vymedzenie je zamerané na naplnenie požiadaviek prípravy učiteľov v predmetovej špecializácii, zabezpečujúcej učebný predmet občianska náuka pre nižšie a vyššie sekundárne vzdelávanie. Určujúcim hľadiskom profilu absolventa je zvládnutie odborných vedomostí z ťažiskových filozofických disciplín a príbuzných vied o spoločnosti; ovládanie obsahu disciplín svojej špecializácie, princípov jeho štruktúry na vysokej teoretickej úrovni. Absolvent je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. V rámci diskurzu vie analyzovať aktuálne filozofické, sociologické, politologické, estetické a ďalšie problémy súčasnosti, je plne zorientovaný v relevantných problémoch.
Prvý rok štúdia predstavuje rozširovanie vedomostí predovšetkým v nadväznosti na aktuálne požiadavky/témy/problémy v oblasti sociológie a politológie. Zameriava sa na štúdium teórie štátu a práva a na problematiku občianstva vo vzťahu k ľudskej dôstojnosti. Študent je vedený k syntetizujúcemu charakteru vzdelávania, k autonómnemu odhaľovaniu kontextuality vzťahov filozofie a vedy a umenia a kultúry. Študent sa tiež učí rozvíjať praktické didakticko-metodické zručnosti, dokáže aplikovať prierezové tematiky, aktívne uplatniť vzťahy medzi učebnými predmetmi, ale aj špecifické vzťahy medzi jednotlivými vednými oblasťami v kontexte občianskej náuky. V druhom roku je štúdium zavŕšené prehlbovaním vedomostí z oblasti filozofie a odborovej didaktiky, s preferenciou na jej aktuálne problémy, reflektujúc tak relatívne rýchle sa meniace požiadavky v učebnom predmete občianska náuka tak z obsahového ako aj realizačného hľadiska.
PROFIL ABSOLVENTA VÝCHOVY K OBČIANSTVU
(UČITEĽSTVA OBČIANSKEJ NÁUKY)
Vedomosti, spôsobilosti a kompetencie:
• absolvent výchovy k občianstvu / učiteľstva občianskej náuky (2. stupeň, Mgr.) získa úplné druhostupňové vysokoškolské vzdelanie
• určujúcim hľadiskom profilu absolventa je na vysokej teoretickej úrovni zvládnutie vedomostí
• z ťažiskových filozofických disciplín a príbuzných vied o spoločnosti
• ovláda základný obsah disciplín svojej špecializácie, princípy jeho štruktúry
• je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami
• v rámci diskurzu vie analyzovať aktuálne filozofické, etické, estetické, axiologické problémy súčasnosti
• vie adaptovať vzdelávacie programy v príslušných disciplínach na konkrétne podmienky žiakov,
• školskej triedy a typ školy
• okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovania, realizácie a reflexie výučby v triede)
• je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu
• má primerané poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike svojich odborov
• vie analyzovať a posudzovať alternatívne programy sekundárneho vzdelávania
• vie efektívne komunikovať pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity
Uplatnenie absolventa:
• učiteľ občianskej náuky na základných a stredných školách
• v mimoškolských zariadeniach (vzdelávacie akadémie, kultúrno-spoločenské inštitúcie, verejná správa)
• metodik pre výučbu konkrétnych predmetov a predmetových skupín
• špecializovaný pracovník štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách