Študijný program Učiteľstvo výchovy k občianstvu v kombinácii

Oddelenie filozofie  

 

Študijný program Učiteľstvo výchovy k občianstvu v kombinácii zastrešuje Oddelenie filozofie KFP UKF v Nitre. Orientuje sa na výchovu budúcich učiteľov predmetov  venovaných občianskej výchove na základných a stredných školách. Akreditované je  bakalárske (Bc.) a magisterské (Mgr.) štúdium programu v dennej a externej forme. Bakalárske štúdium končí obhájením bakalárskej práce. Magisterské štúdium končí obhajobou diplomovej práce a štátnou skúškou. Po skončení magisterského stupňa je možné absolvovať rigorózne konanie v odbore Učiteľstvo a pedagogické vedy – Výchova k občianstvu (PaedDr.).

 

BAKALÁRSKY ŠTUDIJNÝ PROGRAM USKUTOČŇOVANÝ V DENNEJ/EXTERNEJ FORME, učiteľské štúdium v kombinácii

Študijný plán študijného programu výchova k občianstvu je vystavaný na požiadavkách a potrebách predmetu občianska náuka, absolvent je prioritne pripravovaný pokračovať vo vzdelávaní v danom odbore na magisterskom stupni vysokoškolského vzdelávania. Získané odborné vedomosti, profesijné schopnosti a zručnosti poskytujú potenciál získať úplnú učiteľskú spôsobilosť. Absolventi/absolventky majú vďaka štúdiu spoločného učiteľského základu vedomosti o kultúrnych a sociálnych súvislostiach výchovy, poznajú základné pedagogické a psychologické podmienky výchovy a vzdelávania. Obsah štúdia je orientovaný tak, aby absolvent/ka získal/a vedomosti a zručnosti v oblasti pedagogicko-psychologického a sociálneho aspektu edukácie v odborno-vednom a metodickom rozmere študovanej kombinácie predmetov a schopnosti reflexie teoretickej bázy do edukačnej reality.

 

PROFIL ABSOLVENTA VÝCHOVY K OBČIANSTVU
(UČITEĽSTVA OBČIANSKEJ NÁUKY)

 

Vedomosti, spôsobilosti a kompetencie:
• absolvent výchovy k občianstvu / učiteľstva občianskej náuky (1. stupeň, Bc.) má návyk permanentného vzdelávania sa
• je schopný orientovať sa vo vedeckých textoch tak z oblasti pedagogiky ako aj z relevantných disciplín predmetovej špecializácie
• je zorientovaný v odbore svojej predmetovej špecializácie, v jeho výstavbe a má schopnosť prenikať do širších súvislostí výchovy a vzdelávania
• vie efektívne komunikovať na úrovni pracovného tímu, ako aj na úrovni žiackych skupín
• je schopný orientovať sa v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania
• má osvojenú informačnú gramotnosť, t.j. ovláda možnosti a konkrétne spôsoby využitia modernej didaktickej technológie
• je pripravený tak, aby mohol úspešne pokračovať v štúdiu tohto odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania, t.j. v rámci magisterského štúdia (Mgr.)

 

Uplatnenie absolventa:
• pomocného učiteľa, resp. asistenta učiteľa
• pedagogického pracovníka pre mimoškolské záujmové činnosti detí
• pracovníka štátnej správy pre príslušnú oblasť
• školského administratívno-metodického pracovníka (podľa predmetovej špecializácie, napr.
• spravovanie školských knižníc, počítačových sietí, školského technologického a laboratórneho fondu a pod.)

 

 

MAGISTERSKÝ ŠTUDIJNÝ PROGRAM USKUTOČŇOVANÝ V DENNEJ/EXTERNEJ FORME, učiteľské štúdium v kombinácii

Obsahové vymedzenie je zamerané na naplnenie požiadaviek prípravy učiteľov v predmetovej špecializácii, zabezpečujúcej učebný predmet občianska náuka pre nižšie a vyššie sekundárne vzdelávanie. Určujúcim hľadiskom profilu absolventa je zvládnutie odborných vedomostí z ťažiskových filozofických disciplín a príbuzných vied o spoločnosti; ovládanie obsahu disciplín svojej špecializácie, princípov jeho štruktúry na vysokej teoretickej úrovni. Absolvent je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami. V rámci diskurzu vie analyzovať aktuálne filozofické, sociologické, politologické, estetické a ďalšie problémy súčasnosti, je plne zorientovaný v relevantných problémoch.
Prvý rok štúdia predstavuje rozširovanie vedomostí predovšetkým v nadväznosti na aktuálne požiadavky/témy/problémy v oblasti sociológie a politológie. Zameriava sa na štúdium teórie štátu a práva a na problematiku občianstva vo vzťahu k ľudskej dôstojnosti. Študent je vedený k syntetizujúcemu charakteru vzdelávania, k autonómnemu odhaľovaniu kontextuality vzťahov filozofie a vedy a umenia a kultúry. Študent sa tiež učí rozvíjať praktické didakticko-metodické zručnosti, dokáže aplikovať prierezové tematiky, aktívne uplatniť vzťahy medzi učebnými predmetmi, ale aj špecifické vzťahy medzi jednotlivými vednými oblasťami v kontexte občianskej náuky. V druhom roku je štúdium zavŕšené prehlbovaním vedomostí z oblasti filozofie a odborovej didaktiky, s preferenciou na jej aktuálne problémy, reflektujúc tak relatívne rýchle sa meniace požiadavky v učebnom predmete občianska náuka tak z obsahového ako aj realizačného hľadiska.

 

PROFIL ABSOLVENTA VÝCHOVY K OBČIANSTVU
(UČITEĽSTVA OBČIANSKEJ NÁUKY)

 

Vedomosti, spôsobilosti a kompetencie:
• absolvent výchovy k občianstvu / učiteľstva občianskej náuky (2. stupeň, Mgr.) získa úplné druhostupňové vysokoškolské vzdelanie
• určujúcim hľadiskom profilu absolventa je na vysokej teoretickej úrovni zvládnutie vedomostí
• z ťažiskových filozofických disciplín a príbuzných vied o spoločnosti
• ovláda základný obsah disciplín svojej špecializácie, princípy jeho štruktúry
• je oboznámený s metodológiou produkcie obsahu odboru a jeho širšími kultúrnymi a sociálnymi súvislosťami
• v rámci diskurzu vie analyzovať aktuálne filozofické, etické, estetické, axiologické problémy súčasnosti
• vie adaptovať vzdelávacie programy v príslušných disciplínach na konkrétne podmienky žiakov,
• školskej triedy a typ školy
• okrem zvládnutia učiteľskej spôsobilosti (projektovania, realizácie a reflexie výučby v triede)
• je schopný participovať na vývoji metodických materiálov pre výučbu
• má primerané poznatky z metód výskumu a vývoja v didaktike svojich odborov
• vie analyzovať a posudzovať alternatívne programy sekundárneho vzdelávania
• vie efektívne komunikovať pedagogické a odborové poznatky so širším prostredím laickej i profesijnej komunity

 

Uplatnenie absolventa:
• učiteľ občianskej náuky na základných a stredných školách
• v mimoškolských zariadeniach (vzdelávacie akadémie, kultúrno-spoločenské inštitúcie, verejná správa)
• metodik pre výučbu konkrétnych predmetov a predmetových skupín
• špecializovaný pracovník štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách

 

Študijný plán

Lenka Kocinová

Lenka Kocinová

Študijný poradca pre program Učiteľstvo výchovy k občianstvu v kombinácii

Kontakt
Silvia Tomaškova

Silvia Tomaškova

Garant štúdijného programu

Kontakt